Flygbiljettsköp
Så var det äntligen klart med Singapore. 22 januari bär det av och ni får längta efter mig ända till 17 maj. Om ni inte kommer och hälsar på förståss!
Häromdagen skulle jag och Michaela beställa flygbiljetter, efter veckor av undersökningar hade vi kommit fram till att Kilroy var billigast. Vi surfade in på deras hemsida och såg att det fanns över tio biljetter kvar för den dagen vi ville åka. Och priset låg kvar på 8836 vilket alltså var det billigaste som gick att få tag på. Michaela börjar boka sin och går igenom alla steg för köp. I sista steget skriver hon i kontonr och cvv-kod och allt det där som leder till köp och klickar på "köp biljett". Vad händer då? Jo, sidan talar om att biljetten inte finns! Och ingen av de andra för 8836 kr heller. Lurendrejeri! Med ilska som pyr ut ur öronen slänger sig Michaela på telefonen och slår numret till Kilroy. I andra änden svarar en menlös varelse:
Den menlösa varelsen: Näe, men det kan inte vi hjälpa?
Michaela: NÄHÄ? Vem kan hjälpa det då?
Den menlösa varelsen: Njae? samkörningen mellan vårt och flygbolagets system fungerar nog inte..
Michaela: NÄHÄ? Men ni måste väl stå för vad som står på er hemsida?
Den menlösa varelsen: Njae? Alltså vi kan ju inte hjälpa det?
Michaela: NÄHÄ? Nänä, men leta upp en lika billig biljett åt oss då. Ni kan inte lura oss och ha falska uppgifter på er hemsida.
Den menlösa varelsen letar (förbannat långsamt) i sitt värdelösa system. Och återkommer ett halvt decennium senare och meddelar att den billigaste biljetten de har ligger på 10500. Under tiden har jag på deras hemsida hittat en biljett för 9600. Michaela påpekar detta och den menlösa varelsen bekräftar att det finns en sådan biljett. (Varför sa hon att den billigaste låg på 10500 då??) Men vi vill naturligtvis ha ner priset till 8836, eftersom det är vad som stod (och står fortfarande!) på Internet. Efter diverse skällsord från Michaela så säger den menlösa varelsen att hon inte kan dra ner på priset, men att hon kan ge oss andra fördelar.
Michaela: Jaha, vadå för fördelar?
Den menlösa varelsen: Ehh... ...ja... ...ni kan få bra platser på planet!
Hur fan kan man få bra platser på en långflygning i ekonomiklass?? Michaela frågar.
Den menlösa varelsen: Ni kan få sitta vid fönstret!!
Men jaaaa, vad underbart. Vi får betala 800 spänn mer, men det gör ju inget -vi får ju fönsterplats! Hurraaaa!
Budskap = Köp aldrig flygbiljett av Kilroy, de sysslar med falsk marknadsföring.
Häromdagen skulle jag och Michaela beställa flygbiljetter, efter veckor av undersökningar hade vi kommit fram till att Kilroy var billigast. Vi surfade in på deras hemsida och såg att det fanns över tio biljetter kvar för den dagen vi ville åka. Och priset låg kvar på 8836 vilket alltså var det billigaste som gick att få tag på. Michaela börjar boka sin och går igenom alla steg för köp. I sista steget skriver hon i kontonr och cvv-kod och allt det där som leder till köp och klickar på "köp biljett". Vad händer då? Jo, sidan talar om att biljetten inte finns! Och ingen av de andra för 8836 kr heller. Lurendrejeri! Med ilska som pyr ut ur öronen slänger sig Michaela på telefonen och slår numret till Kilroy. I andra änden svarar en menlös varelse:
Den menlösa varelsen: Näe, men det kan inte vi hjälpa?
Michaela: NÄHÄ? Vem kan hjälpa det då?
Den menlösa varelsen: Njae? samkörningen mellan vårt och flygbolagets system fungerar nog inte..
Michaela: NÄHÄ? Men ni måste väl stå för vad som står på er hemsida?
Den menlösa varelsen: Njae? Alltså vi kan ju inte hjälpa det?
Michaela: NÄHÄ? Nänä, men leta upp en lika billig biljett åt oss då. Ni kan inte lura oss och ha falska uppgifter på er hemsida.
Den menlösa varelsen letar (förbannat långsamt) i sitt värdelösa system. Och återkommer ett halvt decennium senare och meddelar att den billigaste biljetten de har ligger på 10500. Under tiden har jag på deras hemsida hittat en biljett för 9600. Michaela påpekar detta och den menlösa varelsen bekräftar att det finns en sådan biljett. (Varför sa hon att den billigaste låg på 10500 då??) Men vi vill naturligtvis ha ner priset till 8836, eftersom det är vad som stod (och står fortfarande!) på Internet. Efter diverse skällsord från Michaela så säger den menlösa varelsen att hon inte kan dra ner på priset, men att hon kan ge oss andra fördelar.
Michaela: Jaha, vadå för fördelar?
Den menlösa varelsen: Ehh... ...ja... ...ni kan få bra platser på planet!
Hur fan kan man få bra platser på en långflygning i ekonomiklass?? Michaela frågar.
Den menlösa varelsen: Ni kan få sitta vid fönstret!!
Men jaaaa, vad underbart. Vi får betala 800 spänn mer, men det gör ju inget -vi får ju fönsterplats! Hurraaaa!
Budskap = Köp aldrig flygbiljett av Kilroy, de sysslar med falsk marknadsföring.
Kommentarer
Postat av: Mats
Jag tycker att du ska skicka in detta till DN debatt!!!
Postat av: Michaela
skällsord????!!!!! nänänän...å du satt å hetsade mig om vad ja skulle säga...de va ju du som ville att ja skulle be att få prata med chefen!!!! bara så du vet så kunde dem ju erbjuda oss "seating"...men hon visste inte om hon kunde tillgodose vår önskan om att sitta tillsammans....jävla menlösa varelse!!!
Postat av: K
Men varför ska ni sitta tillsammans?? Ni får ju sitta vid fönstret!!! Tänk vad mkt fina saker ni kommer att se under eran väldigt väldigt långa flygresa... en massa massa massa himmel! :)
Postat av: 15
yeeeey!!
Postat av: Anna Göhlin
Nu tycker jag att du får blogga lite mera! Längesen det hände något här nu.. :)
Trackback